IT Academy colleges: Gamification

23-03-2017

Dinsdag 21 maart vond alweer de vierde editie van IT Academy colleges plaats. Deze stond in het teken van Gamification en werd verzorgd door Hanzehogeschool onderzoeker Eelco Braad in de Greenhouse@Hanze. Gamification gaat over het toepassen van game mechanismen en game design technieken om mensen te motiveren bij het bereiken van hun doelstellingen. De Groninger Internet Courant maakte een mooi verslag van de geslaagde middag. 


Gamification heeft de laatste jaren een sterke opmars gemaakt binnen het onderwijs en het bedrijfsleven. "Je ziet op steeds meer vlakken speelsheid toenemen, in apps, in je eigen omgeving en in heel veel kantooromgevingen wordt ook gebruik gemaakt van gamification om mensen te motiveren." Punten, badges en klassementen worden allemaal ingezet om mensen mee te krijgen. Een mooi voorbeeld is taalapp DuoLingo waar gebruikers outfits voor het iconische uiltje kunnen verdienen door succesvol taken te volbrengen. Wel geinig natuurlijk, maar voor velen geen echte motivatie en voor anderen maar tijdelijk. "Eigenlijk is dat heel erg beperkt", betoogt Eelco. "Kunnen we mensen nou niet zelf meer in staat stellen zichzelf te ontwikkelen en bepaald gedrag aan te leren zodat ze een stapje verder komen?"



Tijdens de workshop kwam dan ook naast de psychologische aspecten en gamification technieken als points, badges en leaderboards, het aanspreken van de intrinsieke motivatie om bepaald gedrag te vertonen aan bod. De deelnemers kregen dit mee via de theorie, maar vooral ook door zelf met een gamification case aan de slag te gaan. 

Meer weten over deze workshop? Kijk dan het onderstaande videoverslag terug. Ook een keer een IT Academy college bijwonen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en wees er als eerste bij.


IT Academy colleges: Gamification

IT Academy colleges: Gamification